Bucuresti, 22/09/2017
ro | en
Haine de Blana

Utile

Scurt istoric al evolutiei nevoii de blanuri in Romania.

 

In secolele XV-XVI hainele de blana erau interzise prin lege tuturor, cu exceptia nobililor si chiar si in cazul acestora erau permise categorii de blanuri conform rangului, in multe dintre regatele europene. Datorita numarului mare de nobili, blanurile aduse cu dificultate din Scandinavia sau din Rusia, aveau cerere mare si un pret ridicat, fiind chiar reglemantata prin lege dreptul de a purta blana, aceasta fiind simbolul apartenetei la o anumita clasa sociala, la o putere financiara, blanurile putand fi lasate mostenire urmasilor, indiferent de starea de uzura nefiind atinse de devalorizare.

Astfel, blana de hermina era permisa tuturor nobililor, jderul era permis seniorilor si burghezilor, iar blana de zibelina (samur) era permisa doar ducilor si regilor.
In secolul XIX odata cu dezvoltarea mijloacelor de transport, blana devine mult mai populara si mai accesibila ca pret, dar chiar si asa, blanurile nobile au ramas un simbol al puterii financiare.
In "Micul Paris" cum era cunoscut Bucurestiul dinaintea celui de al doi-lea razboi mondial, doamnele din inalta societate, pe langa haine de blana somptuase, odata cu aparitia rochiilor cu spatele gol incep sa poarte cape etole si gulere din blana de vulpe, vizon, astrahan sau chiar hermina ori zibelina.
La inceputul secolului trecut, datorita alternativelor limitate din partea industriei textile, gulerul din blana de orice fel apare pe aproape toate paltoanele orasenilor, in acelasi timp cu paltonul de stofa imblanit pentru barbati si femei, in cazul celor cu "dare de mana".
Din pacate anii comunismului duc la regresia acestei industrii, prin inchidrerea atelierelor particulare ale marilor maistri blanari adevarati maestri in domeniu, dar si prin reducerea importurilor de materii prime si accesorii. Multi dintre cei mai buni blanari de la noi, in mare parte evrei, au emigrat in Israel, Germania sau Franta, unde au infiintat firme de blanuri foarte prospere. In Frankfurt spre exemplu, unul dintre cele mai mari centre de blanuri ale anilor 70-80, majoritatea blanarilor erau evrei de origine romana sau romani get beget. Ca o curiozitate, astazi doar in Israel se asambleaza anumit tip de astrahan printr-o cusatura speciala executata manual de catre evrei romani. Din pacate, datorita varstei inaintate,  numarul celor care mai stapanesc aceasta tehnica este din ce in ce mai mic. Dupa anii 70' se confectionau in Romania cu precadere articole din blana autohtona sau din tarile comuniste, partenere CAER ( astrahan, vulpe, bizm, marmota, capra, enot nutrie, iepure etc.) 
Daca la inceputul anilor '90 majoritatea clientilor isi doreau o blana pur si simplu, preferabil lunga,pentru ocazii, simbol al celui ce are si n-a avut, oferta era limitata datorita pretului, la hainele de vulpe polara poloneze, bandelate cu piele in forma de bradut, haine ce repede au "inceput sa umble singure" pe strazi fiind purtate de toata lumea incepand cu cele mai aranjate doamne ale perioadei respective, terminand cu vanzatoarele de flori.
Odata cu trecerea anilor si cu acumularea unor averi mult mai consistente, odata cu cresterea numarului calatoriilor in occident, cu aparitia revistelor de moda, a crescut si gradul de cultura in materie de moda al clientilor, acestia trecand de stadiul de a dori o haina de blana la a dori un anume fel de haina de blana, iar in ultimii ani chiar a dori doar o anumita haina de blana. 
Daca s-a pornit in anii 90 de la o haina lunga pentru ocazii s-a ajuns la dorinta de a avea o haina de blana pentru uz cotidian, care, de obicei este scurta sau de lungime medie, conform stiluilui de viata a celei care-o poarta. Astazi haina de blana, nu mai este doar un simbol al puterii financiare ci si un must have al ultimelor sezoane reci, dictat de moda internationala, anume creata pentru femeia de succes,moderna, dinamica, independenta chiar si in miscarea ei de zi cu zi. Astfel si pentru tinutele casual purtate din comoditate, exista confectii din blana naturala de lux adecvate acestor tinute, confectii care sa completeze respetivele tinute, care, sa scoata femeia ce-o poarta din marea masa a persoanelor care circula pe strada, sa ii dea unicitate, s-o diferentieze radical, haina de blana fiind si cel mai vizibil obiect vestimentar outdoor wear.
Pentru noi Casa de blanuri MG acesasta evolutie a societatii, ce a pornit de la nevoia de a avea un stoc de marfa specific preioadei in care traiam atunci, trecand prin cea de a avea un anume stoc de marfa in concordanta cu moda aniilor respectivi, ajungand la conceptul de "acel stoc" de marfa mult mai focusat, versatil in sensul bun al cuvantului, in stransa legatura cu moda momentului. 
In ultima vreme, pentru ca multe persoane cauta produse semnate de catre designeri celebri pe plan mondial, acestea ajungand de multe ori "o uniforma" in randul membrilor unor anumite straturi sociale, sau a aspirantilor catre acele straturi, toti "fashion victim" declarati, ne confruntam cu o cerere tot mai mare a produselor comandate "custom made", produse cu caracter de unicat, pornite de la un concept modern, de ultima ora, particularizate si perfectionate conform dorintelor, comoditatilor, al modului de viata si al obiceiurilor cotidiene a celei care va purta respectivul produs. Cineva spunea odata ca moda nu are nici o legatura cu comoditatea. Nimic mai adevarat. Toate femeile au simtit acest lucru purtand lucruri (genti, pantofi, fuste, rochii, etc) foarte moderne dar lipsite total de comoditate nu-i asa? Noi am incercat sa eliminam intotdeauna acest inconvenient, printr-o cercetare atenta si prin perfectionarea utilitatii, manevrabilitatii, comoditatii respectivului produs fara a ne abate insa de la linia modei actuale, de la conceptul initial, de la forma unica, speciala care determina si lipsa de comoditate. Daca noi reusim sa facem acest lucru, ma gandesc la faptul ca la conceptia multor produse vestimentare se tine cont doar de aspectul produsului respetiv, filozofie total gresita, dupa parerea mea. Noroc cu moda ultimilor ani in care exista pantaloni de trening ce pot fi purtati ca tinuta casual, in care denimul poate fi purtat cu sandale elegante cu toc si haina de blana pe masura. 

In ultimii ani marii designeri au inclus in colectiile lor confectii din blana sau accesorii din blana naturala mai mult ca niciodata, determinand publicul sa poarte tot mai mult ca niciodata articole din blana naturala, dandu-i articolului din blana naturala un caracter cotidian pentru un public cat mai larg, transformandu-l uneori, din bun de folosinta indelungata, din valoare intrinseca, altadata mijoc de acumulare, in obiect cu caracter de bun de larg consum, renuntarea la acesta facandu-se nu datorita uzuri fizice ci uzurii morale, pentru ca in scurt timp, devine out of fashion (demodat) pentru unii. Asistam astazi la asocieri ale blanurilor cu orice tinuta, chiar si la tinutele sport dupa cum spuneam mai sus, noi am si creat jachete ce pot fi purtate la tinuta sport, in drumul catre si de la sala a doamnelor si domnisoarelor ce isi dedica viata activitatilor sportive.
Evolutia societatii din Romania, aparitia persoanelor atente la felul in care arata, si schimbarea obiceiurilor zilnice, doamnele nemaifacand cumparaturi in piata ci cel mult in supermarket, din lipsa timpului si din comoditate acestea iau masa in oras, aparitia rezidentelor si a birourilor mari, elegante, cu parcari subterane, doamnele nemaifiind nevoite sa circule prin mizerie si noroi, au dus la cresterea elegantei cotidiene, nu numai a celei ocazionate de evenimente speciale, si fiind simtit ca un femomen de masa, repet, in anumite cercuri sau straturi sociale tot mai largi, au dus la transformarea unor elemente de status symbol printre care si blanurile in elemente de style symbol, intalnite in viata de zi cu zi, ca elemente normale, conforme si necesare unui anumit stil de viata, aratand astfel ca ne respectam pe noi si pe cei cu care venim in contact, pentru a fi "din acelasi film" cand ne intersectam cu cei asemeni noua, imbracati corect.
Este asemeni costumului pe care-l imbraca muncitorul din fabrica numai la ocazii iar in cazul directorului de banca purtarea acestuia este un imperativ de zi cu zi.

 

 

 

 

 

Foto: Vinicio Pajaro- unic importator pentru Romania- Casa de blanuri MG

Vezi pagina utile